Uchwała nr VII/27/07 Rady Gminy Rozprza z dnia 30 maja 2007 w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Rozprza oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. oraz art.) 179-184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.)
Rada Gminy w Rozprzy
uchwala, co następuje:
§
1
Projekt budżetu
przygotowuje Wójt Gminy Rozprza.
§
2
W pracach podczas
sporządzania projektu budżetu Gminy biorą udział:
Skarbnik Gminy,
Sekretarz Gminy
kierownicy referatów
i samodzielni pracownicy, którzy merytorycznie odpowiadają
za określony obszar działalności komunalnej,
dyrektorzy i
kierownicy jednostek budżetowych,
dyrektorzy zakładów
budżetowych,
dyrektorzy
instytucji kultury,
organy jednostek
pomocniczych gminy.
§
3
Ustala się
następujące zasady, tryb i terminy prac nad projektem uchwały
budżetowej:
W celu opracowania projektu
uchwały budżetowej Wójt Gminy w terminie do dnia 15
września przesyła informacje do poszczególnych gminnych
jednostek organizacyjnych, w tym: instytucji kultury, oraz referatów
(samodzielnych stanowisk pracy) Urzędu Gminy, dotyczące
opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok
budżetowy wraz z zasadami planowania wydatków budżetowych.
Wójt Gminy zobowiązuje
dyrektorów i kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych, w tym dyrektorów instytucji kultury, oraz
kierowników referatów (samodzielnych stanowisk pracy)
Urzędu Gminy do opracowania wycinkowych materiałów
planistycznych.
Radni
i Komisje Rady mogą składać Wójtowi Gminy propozycje
ujęcia ewentualnych zadań w budżecie do
30 września poprzedzającego rok budżetowy.
Sołtysi oraz Zarząd Osiedla
Niechcice, po zaakceptowaniu wniosków przez zebranie wiejskie
lub ogólne mieszkańców mogą składać Wójtowi
Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do 30 września roku
poprzedzającego rok budżetowy.
Wnioski i propozycje o których
mowa w § 3 pkt. 3 i 4
złożone w terminie późniejszym nie będą uwzględnione w
projekcie budżetu.
Wnioski i propozycje o których
mowa w § 3 pkt. 3 i 4 przekazywane są niezwłocznie do
poszczególnych referatów i stanowisk merytorycznych w
celu zweryfikowania zasadności i możliwości ich realizacji.
Wnioski w sprawie udzielenia
dotacji na realizację zadań własnych gminy innych niż
określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności
pożytku publicznego i wolontariacie pochodzące od podmiotów
nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie
działających w celu osiągnięcia zysku powinny być złożone do
Wójta Gminy w terminie do 30 września roku poprzedzającego
rok budżetowy i przekazane niezwłocznie do
poszczególnych referatów merytorycznych w celu
zweryfikowania zasadności ich przyznania.
Tryb postępowania w
sprawie udzielania dotacji, o których mowa w § 3 pkt 7
określa odrębna uchwała Rady Gminy.
§
4
Dyrektorzy i kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych, w tym instytucji kultury oraz kierownicy referatów
i samodzielni pracownicy Urzędu Gminy przedkładają
Skarbnikowi Gminy w terminie do 20 października poprzedzającego
rok budżetowy:
propozycje
planów rzeczowo - finansowych zadań,
propozycje
projektów planów finansowych.
§
5
1. Propozycje
planów, o których mowa w § 4 pkt.1,
opracowywane są na podstawie założeń polityki gospodarczej,
społecznej oraz inwestycyjnej i sporządzane są w następujących
obszarach działalności komunalnej:
zadania
inwestycyjne – załącznik nr I
zadania
remontowe - załącznik nr II
wydatki
bieżące - załącznik nr III
2. Propozycje
projektów, o których mowa w § 4 pkt.1,
opracowywane są na podstawie:
1)
założeń przyjętych do projektu budżetu
Państwa na przyszły rok,
2)
przewidywanego wykonania budżetu Gminy za rok
bieżący,
3)
obowiązujących stawek podatkowych, opłat
i cen z uwzględnieniem ich
przewidywanych zmian w nowym roku budżetowym,
4)
planowanych wydatków inwestycyjnych,
5) planowanych zadań realizowanych
wspólnie z innymi jednostkami samorządu
terytorialnego,
6) przewidywanego stanu zatrudnienia,
7)
przewidywanych zmian wynagrodzeń.
§
6
Propozycje projektów,
o których mowa w § 4 pkt.2, powinny zawierać
szczegółową kalkulację dochodów i wydatków
powiązanych z planem rzeczowym zadań, i powinny być
przedłożone według wzorów określonych w załącznikach:
załącznik nr 1 – plan dochodów
i wydatków jednostki budżetowej,
załącznik nr 2 – plan
finansowy zakładu budżetowego,
załącznik nr 3 – plan
finansowy rachunku dochodów własnych,
załącznik nr 4 – plan
finansowy Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej,
załącznik nr 5 – plan
finansowy przychodów i kosztów instytucji kultury.
§ 7
Na
podstawie otrzymanych materiałów jak również
skalkulowanych dochodów
własnych
budżetu gminy, dotacji i subwencji, Skarbnik Gminy w terminie do 31
października dokonuje analizy i weryfikacji zgłoszonych materiałów
planistycznych oraz rewizji szacunków wielkości finansowych
złożonych w planach jednostek i opracowuje zbiorcze zestawienie
dochodów i wydatków do projektu budżetu.
§
8
Zbiorcze
zestawienie dochodów i wydatków Skarbnik Gminy
przedkłada Wójtowi w celu ich analizy.
§
9
W
oparciu o przedłożone materiały Wójt Gminy opracowuje
projekt uchwały wraz z objaśnieniami, prognozę łącznej kwoty
długu na koniec roku budżetowego i lata następne oraz informację
o stanie mienia komunalnego i przedkłada go Radzie Gminy w Rozprzy
oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, najpóźniej do
15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§
10
1. Przewodniczący
Rady Gminy niezwłocznie przesyła radnym Gminy Rozprza projekt
uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, informację o stanie
mienia komunalnego oraz prognozę łącznej kwoty długu na koniec
roku budżetowego i lata następne.
2. Stałe Komisje
Rady Gminy z wyjątkiem Komisji, o której mowa w ust. 4,
opiniują projekt uchwały budżetowej i przesyłają swoją opinię
i wnioski na piśmie niezwłocznie przewodniczącemu Komisji Finansów
nie później niż do 30 listopada.
3.
Komisje proponujące wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie
wydatku przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązane
są do wskazania źródła jego pokrycia.
4. Komisja Finansów
Rady Gminy w terminie do 7 grudnia po zapoznaniu się z opiniami i
wnioskami, o których mowa w ust. 2 przedstawia na piśmie
swoją opinię i wnioski o projekcie uchwały budżetowej Wójtowi
Gminy.
§ 11
Wójt Gminy po zapoznaniu się z
opiniami i wnioskami, o których mowa w § 10 może dokonać
autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej a stanowisko swoje
przedkłada na sesji budżetowej.
§ 12
Przewodniczący Rady Gminy zwołuje
sesję budżetową w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu
przed końcem roku a w szczególnie uzasadnionych przypadkach
nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 13
Projekt budżetu składa się z
projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz
tabelarycznych zestawień powiązanych z zapisami uchwały i
określa:
prognozowane dochody Gminy
Rozprza w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji
dochodów;
prognozowane wydatki Gminy
Rozprza w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji
wydatków;
źródła pokrycia deficytu
lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy,
przychody i rozchody budżetu
gminy;
wydatki związane z wieloletnimi
programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na
finansowanie poszczególnych programów;
wydatki na programy i projekty
realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej;
wykaz zadań inwestycyjnych
rocznych i dwuletnich,
plany przychodów i wydatków
dochodów własnych jednostek budżetowych;
plan przychodów i wydatków
funduszy celowych;
limit zobowiązań z tytułu
zaciąganych kredytów i pożyczek na:
pokrycie występującego w ciągu
roku przejściowego deficytu budżetu gminy,
finansowanie planowanego deficytu
budżetu gminy,
spłatę wcześniej zaciągniętych
zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów
i pożyczek,
zakres i kwoty dotacji
przedmiotowych;
dochody i wydatki związane z
realizacją zadań z zakresu administracji rządowej
i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami;
dotacje inne przekazywane na
podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją
zadań jednostki samorządu terytorialnego;
dochody i wydatki związane z
realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów
lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego;
plan dochodów na dany rok
związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i
będących dochodem budżetu państwa;
upoważnienie dla Wójta
Gminy do zaciągania zobowiązań:
na finansowanie wydatków na
wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i
projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu
Unii Europejskiej,
ze źródeł zagranicznych
nie podlegających zwrotowi oraz na zadania wynikające
z kontraktów wojewódzkich zawartych między radą
ministrów a samorządem województwa,
z tytułu umów, których
realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia
ciągłości działania gminy a termin zapłaty upływa w roku
następnym.
Projekt uchwały budżetowej może
zawierać:
upoważnienie dla Wójta
Gminy do zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie
występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy,
upoważnienie dla Wójta
Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków,
z wyłączeniem przeniesień między działami.
upoważnienie
dla Wójta Gminy do dokonywania przeniesień planu
wydatków pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi w ramach działu,
które nie spowodują całkowitego odstąpienia od
finansowania w danym roku budżetowym zadania inwestycyjnego oraz
nie spowodują utworzenia nowego zadania inwestycyjnego.
W projekcie uchwały budżetowej
określa się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań
określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych.
W projekcie uchwały budżetowej
ustala się rezerwę ogólną w wysokości do 1% wydatków
budżetu gminy. Mogą być tworzone rezerwy celowe do wysokości
określonej w ustawie o finansach publicznych.
§ 14
Do projektu uchwały
budżetowej Wójt dołącza objaśnienia zawierające:
szczegółowe omówienie
dochodów według źródeł,
2) uzasadnienie
ponoszenia poszczególnych rodzajów wydatków, w
tym dotacji
o charakterze
podmiotowym i przedmiotowym oraz dotacji celowych,
3) omówienie zasad
ustalania wszelkiego rodzaju wielkości w sposób szacunkowy,
zarówno
dotyczących dochodów jak i wydatków,
4) omówienie
zadań inwestycyjnych ze wskazaniem w szczególności:
a) nazwy
inwestycji,
b) źródła
finansowania, w tym zaangażowania środków własnych gminy,
c) stopnia
zaawansowania robót w latach ubiegłych, ogólnego
kosztu inwestycji.
5) procentową strukturę
dochodów i wydatków i porównanie struktury
projektu budżetu
ze strukturą przewidywanego
wykonania budżetu za rok bieżący.
§ 15
Do projektu uchwały budżetowej
Wójt dołącza prognozę łącznej kwoty długu na koniec
roku budżetowego i lata następne oraz informację o stanie
mienia komunalnego.
Projekt prognozy łącznej kwoty
długu sporządza Skarbnik Gminy i przedkłada ją do analizy
Wójtowi Gminy.
Informację ostanie mienia
komunalnego opracowuje Skarbnik Gminy na podstawie danych
opracowanych przez samodzielne stanowisko ds. komunalnych oraz
danych otrzymanych od dyrektorów, kierowników
jednostek organizacyjnych , którym przekazano w
zarząd składniki mienia komunalnego Gminy.
Informacja o
stanie mienia komunalnego winna zawierać:
dane dotyczące
przysługujących gminie praw własności,
dane dotyczące
innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności
o ograniczonych prawach rzeczowych,
użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach,
akcjach oraz o posiadaniu,
dane o zmianach w
stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od
dnia złożenia poprzedniej informacji,
dane o dochodach
uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw
majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
inne dane i
informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia
komunalnego.
§
16
Uchwalenie uchwały
budżetowej winno poprzedzać:
przedstawienie
projektu uchwały budżetowej na sesji Rady Gminy,
odczytanie opinii
komisji stałych,
odczytanie
ostatecznej opinii Komisji Finansów,
przedstawienie
stanowiska Wójta w sprawie ostatecznej opinii Komisji
Finansów,
odczytanie opinii
Regionalnej Izby Obrachunkowej,
dyskusja nad
projektem uchwały budżetowej,
głosowanie nad
projektem uchwały budżetowej.
§ 17
Traci
moc Uchwała Nr V/32/00 Rady Gminy w Rozprzy z dnia 30 sierpnia 2000
r. w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i
szczegółowości materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi budżetu
§ 18
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i
podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy
ogłoszeń.
Przewodniczący Rady Gminy
Tomasz Odrzywół
Załączniki:
zał nr I.doc (38kB)
zał nr II.doc (36kB)
zał nr III.doc (32kB)
Załącznik nr 1.doc (140kB)
Załącznik nr 2.doc (137kB)
zał nr I.doc (38kB)
Załącznik nr 4.doc (78kB)
Załącznik nr 5.doc (78kB)
|
Opublikował: Jan Adminowicz (24 kwietnia 2008, 12:14:52)
Ostatnia zmiana: Jan Adminowicz (30 kwietnia 2008, 15:12:37) Zmieniono: Tomasz Odrzywółrejestr zmian tej informacji » Liczba odsłon: 1559 |
|