W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij
Strona główna  >  Uchwały  >  2008


Uchwała nr XVII/23/08
Rady Gminy w Rozprzy
z dnia 30 kwietnia 2008

uchwalenia Gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie w gminie Rozprza na lata 2008 – 2012

art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz.220; Nr 62, poz.558; Nr 113, poz.984; Nr 153, poz.1271; Nr 214, poz.1806; z 2003 r. Nr 80, poz.717; Nr 162, poz.1568; z 2004 r. Nr 102, poz.1055; Nr 116, poz.1203; z 2005 r. Nr 172, poz.1441; Nr 175, poz.1457; z 2006 r. Nr 17, poz.128, Nr 181, poz.1337; z 2007 r. Nr 48, poz.327; Nr 138, poz.974; Nr 173, poz.1218), art.6 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005 r. Nr 180, poz.1493), art.17 ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz.593; Nr 99, poz.1001; Nr 273, poz.2703; z 2005 r. Nr 64, poz.565; Nr 94, poz.788, Nr 164, poz.1366, Nr 175, poz.1462; Nr 179, poz.1487; Nr 180, poz.1493; z 2006 r. Nr 144, poz.1043; Nr 186, poz.1380; Nr 249, poz.1831; Nr 251, poz.1844; z 2007 r. Nr 35, poz.219; Nr 36, poz.226; Nr 48, poz.320; Nr 120, poz.818; Nr 209, poz.1519; Nr 221, poz.1649)


Rada Gminy w Rozprzy uchwala, co następuje:


§ 1
Uchwala się Gminny program przeciwdziałania przemocy w rodzinie w gminie Rozprza na lata 2008 – 2012, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Przewodniczący Rady Gminy

Tomasz Odrzywół






Załącznik
do uchwały Nr XVII/23/08
Rady Gminy w Rozprzy
z dnia 30 kwietnia 2008 roku.


___________________________________________________________________________

G m i n n y p r o g r a m
przeciwdziałania przemocy w rodzinie
w gminie Rozprza na lata 2008 – 2012
___________________________________________________________________________
Rozdział I
Podstawa prawna

Gminny program przeciwdziałania przemocy w rodzinie na lata 2008 – 2012 tworzy gminny system przeciwdziałania przemocy w rodzinie i oparty jest na następujących przepisach prawnych:
ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2005 r. Nr 180, poz.1493),ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64 z późn.zm.),ustawa z dnia 28 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz.473 z późn.zm.),uchwała Nr VI/18/07 Rady Gminy w Rozprzy z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie uchwalenia Gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych w gminie Rozprza na lata 2007 – 2012.

Rozdział II
Informacje ogólne

Rodzina jest najważniejszym środowiskiem w życiu człowieka, kształtującym osobowość, system wartości, poglądy, styl życia. Rodzice czy opiekunowie są wzorem dla dzieci. Ważną rolę w prawidłowo funkcjonującej rodzinie odgrywają wzajemne relacje pomiędzy rodzicami oparte na miłości i zrozumieniu. W przypadku dezorganizacji rodzina nie jest w stanie realizować podstawowych zadań, role wewnątrzrodzinne ulegają zaburzeniu, łamane są reguły, a zachowania poszczególnych członków rodziny stają się coraz bardziej niezgodne z normami prawnymi i moralnymi oraz z oczekiwaniami społecznymi.

Przemoc domowa może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną dysfunkcji w rodzinie, bez wątpienia należy zaklasyfikować ją do kategorii zachowań negatywnych o dużej szkodliwości społecznej. Mimo, że w relacjach międzyludzkich istniała ona od zawsze, o przemocy w rodzinie mówiono niewiele, jakby nie postrzegając jej jako poważnego zaburzenia w funkcjonowaniu rodziny. Takiego, które prowadzi do poważnych naruszeń norm moralnych i prawnych, tragicznych skutków psychologicznych, a w skrajnych przypadkach do poważnych okaleczeń czy zabójstw.
Dla lepszego rozpoznania zjawiska przemocy w rodzinie konieczne jest jej zdefiniowanie. W niektórych przypadkach przejawy są tak jednoznaczne, że nie pozostawiają żadnych wątpliwości, w innych, bardziej złożonych, niezbędne jest określenie możliwie jasnych kryteriów oceny.

Według definicji zawartej w art.2 pkt 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie – przemoc to: „jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób wymienionych w pkt 1 (członek rodziny to osoba najbliższa w rozumieniu art.115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny), w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą”.

Przemoc w rodzinie jest problemem trudnym do badania. Agresja ze strony osób najbliższych, jeżeli nie mieści się w wyobrażeniu człowieka o tym, co normalne i słuszne, może być wstydliwie ukrywaną tajemnicą. Ponad jedna trzecia badanych (37%) zna przynajmniej jedną kobietę – ofiarę przemocy swojego partnera. Kobiety częściej ujawniają przemoc. Dwie piąte kobiet (41%) zna w swoim środowisku, co najmniej jedną kobietę bitą przez męża. Natomiast więcej niż jedna piąta (22%) zna przynajmniej kilka takich kobiet, a więc prawdopodobnie żyje w środowisku, gdzie przemoc jest normą. Prawie 70% sytuacji przemocy zachodzi w rodzinach, gdzie istnieje problem alkoholowy. (Hanna Dorota Sasal „Przewodnik do procedury interwencji wobec przemocy w rodzinie – niebieskie karty” wyd. PARPA Warszawa 2005).

Rozdział III
Założenia Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Najważniejsze jest bezpieczeństwo ofiary.Za przemoc zawsze odpowiedzialny jest sprawca przemocy, bez względu na to, co zrobiła ofiara.Nikt nie ma prawa stosować przemocy wobec drugiego człowieka.Nie ma żadnego uzasadnienia ani usprawiedliwienia przemocy domowej.Podstawowym zadaniem jest zatrzymanie przemocy, bez tego pomoc jest nieskuteczna.Ofiara przemocy w rodzinie cierpi na skutek jednorazowego lub wielokrotnego urazu.Zrozumiałe i dopuszczalne są wahania i niekonsekwencje w zachowaniu i decyzjach ofiary przemocy, bowiem jest to jeden z objawów doznanego urazu.

Rozdział IV
System przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Art.6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie brzmi: „1. Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie są realizowane przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.593 z późn.zm.) lub ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. Nr 147, poz.1231, z późn.zm.), chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej. 2. Do zadań własnych gminy należy w szczególności:
1) tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
2) prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
3) opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
4) prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia”.

W celu realizacji ww. zadań – w gminie Rozprza uruchamia się system przeciwdziałania przemocy w rodzinie oparty na:
pracy Interdyscyplinarnego zespołu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie,pracy Koordynatora ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie,pracy Punktu interwencji kryzysowej,nawiązaniu ścisłej współpracy z różnymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem Ośrodka Pomocy Społecznej w Rozprzy i Policją.

Rozdział V
Strategia i metody działania

Przygotowanie diagnozy występowania zjawiska przemocy w rodzinie w gminie Rozprza.

1. Należy zebrać wszelkie dostępne dane, które pozwolą dokonać pomiaru zjawiska. Źródłem informacji będą statystyki Policji, sądu, pomocy społecznej, szkół, ośrodków zdrowia, szpitala, pogotowia ratunkowego, Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz badania ankietowe przeprowadzone wśród mieszkańców gminy.
2. Przeprowadzenie diagnozy i ustalenie zasobów środowiska lokalnego, a więc działalności instytucji, placówek, organizacji pozarządowych, świetlic, osób zajmujących się pomaganiem i na tej podstawie opracowanie mapy zasobów środowiska lokalnego.
3. Przeprowadzenie badań pozwalających określić postawy mieszkańców wobec przemocy w rodzinie, a także opinie na temat sposobu pomagania rodzinom, gdzie stosowana jest przemoc. Postawa sąsiadów – świadków przemocy często określa szybkość reagowania i ewentualnej interwencji umożliwiającej zatrzymanie przemocy. Badania można przeprowadzić za pomocą ankiet i/lub wywiadów.
4. Przeprowadzenie badań pozwalających określić postawy pracowników służb i placówek stykających się z problemem przemocy na danym terenie, a także poziom ich kwalifikacji potrzebnych do skutecznego pomagania.
5. Przygotowanie raportu o przemocy w rodzinie i zasobach środowiska lokalnego. Będzie on jednym z najważniejszych elementów tworzących system przeciwdziałania przemocy w rodzinie w naszej gminie.

Szczegółowe działania w gminie Rozprza.

1. Udział pracowników socjalnych, pracowników służby zdrowia, członków Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, dzielnicowych w szkoleniach zakresie świadczenia pomocy ofiarom przemocy domowej, (jak udzielać wsparcia, w jaki sposób kierować ofiarę przemocy do różnych instytucji, wzmacnianie konsekwentnych zachowań i postaw).

2. Systematyczna edukacja społeczności gminy Rozprza poprzez pracę socjalną, informacje na tablicach ogłoszeń, lokalne media, która ma przede wszystkim na celu odkłamanie mitów i stereotypów utrudniających pomaganie ofiarom przemocy w rodzinie, a także pokazywanie możliwości udzielenia pomocy i pozytywnych przykładów wyjścia z sytuacji przemocy.

3. Udział w kampaniach społecznych dotyczących przeciwdziałania przemocy w rodzinie, propagowanie ulotek i broszur o tej tematyce.

4. Powołanie Gminnego koordynatora ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, z następującym zakresem działań:
· analiza wniosków składanych do Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych o leczenie odwykowe i wywiadów środowiskowych pod kątem informacji o przemocy domowej,
· kierowanie i koordynowanie prac Interdyscyplinarnego zespołu ds. przeciwdziałania przemocy domowej,
· przyjmowanie wniosków dotyczących przemocy w rodzinie i uruchamianie procedur mających na celu powstrzymanie przemocy,
· tworzenie własnych dokumentów potwierdzających występowanie przemocy w rodzinie, takich jak: notatki służbowe, protokoły z rozmów z ofiarami przemocy w rodzinie i członkami ich rodzin,
· prowadzenie rozmów z ofiarami i sprawcami przemocy w rodzinie – zgodnie z zapisami Niebieskiej Karty,
· prowadzenie dyżuru w Punkcie interwencji kryzysowej, a w trakcie tych dyżurów: udzielanie wsparcia ofiarom przemocy w rodzinie, kierowanie ich do specjalistów i podmiotów udzielających specjalistycznej pomocy,
· występowanie do Prokuratury o wszczęcie postępowania przygotowawczego w sprawie o znęcanie się nad rodziną,
· występowanie do Policji z wnioskiem o podjęcie działań interwencyjnych przez dzielnicowego lub o podjęcie innych działań prewencyjnych w sprawach, gdzie ujawniono zagrożenie przemocą w rodzinie,
· odwoływanie się od decyzji prokuratora, jeżeli zapadła decyzja o umorzeniu postępowania, a odwołanie jest zasadne,
· motywowanie i kierowanie sprawców przemocy do wzięcia udziału w programach korekcyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie,
· inicjowanie i podejmowania natychmiastowych interwencji powstrzymujących przemoc, poprzez działania Zespołu interwencji domowej,
· monitorowanie prowadzonych działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
· prowadzenie całości dokumentacji w sprawach przemocy domowej,
· występowanie w charakterze świadka w sprawach o przestępstwo z art.207 kk, (o znęcanie się nad rodziną), w postępowaniu przygotowawczym i postępowaniu karnym przed sądem.

5. Powołanie Interdyscyplinarnego zespołu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w składzie:
- Przewodniczący Zespołu – Koordynator ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- przedstawiciel Urzędu Gminy,
- przedstawiciel Policji,
- przedstawiciel Ośrodka Pomocy Społecznej,
- przedstawiciel Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- przedstawiciel placówek oświatowych,
- kurator sądowy,
- przedstawiciel służby zdrowia.

6. Udzielanie wsparcia i pomocy ofiarom przemocy w rodzinie w Punkcie interwencji kryzysowej.

7. Nawiązanie ścisłej współpracy z dzielnicowymi, pracownikami socjalnymi i członkami Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, by skutecznie realizować funkcjonowanie Zespołu interwencji domowej poprzez wspólne wizyty w domach, w których występuje przemoc w rodzinie (tym samym praktyczne wykonywanie procedur interwencji służb: Policja – wykonywanie zapisów wynikających z Zarządzenia Komendanta Głównego z dnia 31 grudnia 2002 r.; pomoc społeczna – zapisy ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.; Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – zapisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.).

8. Udział w kampanii społecznej: „Zareaguj! Nie przykładaj do tego ręki!”.





































Harmonogram realizacji Gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie w gminie Rozprza na lata 2008 – 2012


Lp. Zadania szczegółowe Sposób realizacji Realizator / współrealizator zadania Termin realizacji 1. Diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie w gminie Rozprza - dane z instytucji, - badania ankietowe, - mapa zasobów środowiska lokalnego Ośrodek Pomocy Społecznej 2009 2. Udział pracowników socjalnych, służby zdrowia, gminnej komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, policji w szkoleniach o przemocy w rodzinie - szkolenia Firmy i instytucje organizujące szkolenia 2008 – 2012 3. Edukacja społeczności lokalnej o konieczności pomocy ofiarom przemocy w rodzinie - praca socjalna, - informacje na tablicach ogłoszeń Ośrodek Pomocy Społecznej 2008 – 2012 4. Udział w kampaniach społecznych dotyczących przeciwdziałania przemocy w rodzinie - propagowanie wśród mieszkańców plakatów, ulotek i broszur, - praca socjalna Ośrodek Pomocy Społecznej 2008 – 2012 5. Powołanie Gminnego koordynatora ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie - zarządzenie Wójta Gminy Wójt Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej Czerwiec 2008 6. Powołanie Interdyscyplinarnego zespołu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie - spotkanie Wójt Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej Czerwiec 2008 7. Udzielanie wsparcia i pomocy ofiarom przemocy w rodzinie w Punkcie interwencji kryzysowej - interwencja kryzysowa, - praca socjalna Ośrodek Pomocy Społecznej 2008 – 2012 8. Współpraca ze służbami zajmującymi się pomocą osobom i rodzinom dotkniętym przemocą - bieżąca wymiana informacji, - podejmowanie wspólnych działań i interwencji Ośrodek Pomocy Społecznej 2008 – 2012 9. Udział w kampanii społecznej: „Zareaguj! Nie przykładaj do tego ręki!” - propagowanie plakatów i ulotek - praca socjalna Ośrodek Pomocy Społecznej 2008




Opublikował: Szkolenie (21 lipca 2008, 08:59:11)

Ostatnia zmiana: Dorota Grzejdziak - Cichosz (26 sierpnia 2008, 08:29:20)
Zmieniono: Podłączono załącznik

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1182

wersja do zapisu wersja do druku