Zarządzenie nr 23/2011 Wójta Gminy Rozprza z dnia 3 czerwca 2011 w sprawie w sprawie organizacji i zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w gminie
Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240)
zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Organizacja kontroli zarządczej w gminie
§ 1. Kontrola zarządcza w gminie obejmuje:
1) kontrolę zarządczą wewnętrzną – jest
prowadzona w urzędzie gminy;
2) kontrolę zarządczą zewnętrzną – jest
prowadzona w jednostkach organizacyjnych gminy.
§ 2. 1. Kontrolę zarządczą zewnętrzną i wewnętrzną, w imieniu wójta
gminy, mogą wykonywać:
1) zastępca wójta,
2) sekretarz gminy,
3) skarbnik gminy,
4) kierownicy komórek organizacyjnych
w urzędzie gminy,
5) kierownicy jednostek organizacyjnych,
2. Podstawowym zadaniem podmiotów wymienionych w ust. 1
w ramach kontroli zarządczej jest wdrożenie i monitorowanie elementów
kontroli zarządczej służących osiągnięciu jej celów, zgodnie z art. 68
ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
§ 3. 1. W imieniu wójta gminy koordynację kontroli zarządczej prowadzi sekretarz
gminy.
2. Sekretarz gminy sprawuje
bezpośredni nadzór nad stanem kontroli zarządczej w gminie.
§ 4. System kontroli zarządczej
w gminie jest to zintegrowany zbiór elementów i czynności kontrolnych
obejmujący: samokontrolę, kontrolę funkcjonalną, kontrolę instytucjonalną.
§ 5. 1. Do samokontroli zobowiązani są
wszyscy pracownicy urzędu gminy bez względu na zajmowane stanowisko
i rodzaj wykonywanej pracy.
2. Samokontrola polega na kontroli
prawidłowości wykonywania własnej pracy przez pracowników w oparciu
o obowiązujące przepisy prawa i obowiązki wynikające z zakresu
czynności służbowych.
3. W przypadku ujawnienia
nieprawidłowości pracownik dokonujący samokontroli jest zobowiązany:
1) podjąć niezbędne działania zmierzające do
usunięcia nieprawidłowości,
2) niezwłocznie poinformować o tych
nieprawidłowościach swojego przełożonego.
4. Przełożony, który został
poinformowany o ujawnionych nieprawidłowościach, zobowiązany jest podjąć
niezwłocznie decyzję w sprawie dalszego postępowania.
§ 6. Kontrola
funkcjonalna wykonywana jest przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach
kierowniczych oraz na innych stanowiskach biorących udział w realizacji
określonych zadań, których obowiązki kontroli wynikają z zakresów
czynności lub którzy zostali zobligowani do kontroli.
§ 7. Kontrola instytucjonalna prowadzona jest przez sekretarza gminy na podstawie rocznego planu zatwierdzonego
przez wójta.
Rozdział 2
Funkcje, charakter i rodzaje
kontroli zarządczej
§ 8. Podstawowe funkcje kontroli zarządczej to:
1) sprawdzanie czy wydatki publiczne są dokonywane:
a) w sposób celowy i oszczędny
z zachowaniem zasad:
– uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
– optymalnego doboru metod i środków
służących osiąganiu założonych celów;
b) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,
c) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej
zaciągniętych zobowiązań;
2) porównanie stopnia realizacji podjętych zadań z przyjętymi
założeniami,
3) ocena prawidłowości pracy,
4) wydawanie zaleceń i wniosków pokontrolnych.
§ 9. Charakter mechanizmów kontrolnych może być:
1) zapobiegawczy (w celu zapobiegania
niepożądanym zjawiskom);
2) wykrywający (w celu wykrycia
i skorygowania zjawisk, które już wystąpiły);
3) dyrektywny (w celu spowodowania wystąpienia
pożądanego zjawiska).
§ 10. Rodzaje kontroli zarządczej:
1) zwrotna – dostarczająca informacji na temat
zakończonej działalności;
2) równoległa – korygująca bieżące procesy aby
nie dopuścić do znacznych odchyleń od standardów;
3) wyprzedzająca – przewidująca problemy
i im zapobiegająca.
Rozdział 3
Standardy
kontroli zarządczej
§ 11. Kontrola
zarządcza składa się z następujących wzajemnie powiązanych elementów:
1) środowisko wewnętrzne,
2) zarządzanie ryzykiem,
3) czynności kontrolne,
4) informacja i komunikacja,
5) monitoring i ocena.
§ 12. 1. Kierownik jednostki oraz
pracownicy wykonujący powierzone im zadania i obowiązki kierują się
osobistą i zasadną uczciwością.
2. Pracownicy posiadają taki poziom
wiedzy, umiejętności i doświadczenia, który pozwala im na skuteczne
i efektywne wypełnienie powierzonych zadań.
3. Proces zatrudniania prowadzony
jest w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko.
4. Kierownik jednostki zapewnia
rozwój kompetencji zawodowych przez pracowników jednostki.
5. Zakres zadań, uprawnień
i odpowiedzialności poszczególnych komórek organizacyjnych oraz zakres
sprawozdawczości jest określony w formie pisemnej w sposób spójny
i przejrzysty.
6. Każdemu
pracownikowi przedstawia się na piśmie zakres jego obowiązków, uprawnień
i odpowiedzialności. Przyjęcie zakresu czynności jest potwierdzone przez
pracownika jego podpisem.
§ 13. 1. Zarządzanie ryzykiem obejmuje
rozpoznanie i analizę zewnętrznych i wewnętrznych ryzyk zagrażających
realizacji celów na szczeblu danej działalności.
2. Kierownictwo oraz pracownicy
zatrudnieni na stanowiskach funkcyjnych systematycznie, nie rzadziej niż raz
w roku, dokonują identyfikacji ryzyka związanego z poszczególnymi celami
i zadaniami urzędu gminy.
3. Zidentyfikowane ryzyka poddawane
są analizie mającej na celu określenie skutków i prawdopodobieństwa
wystąpienia danego ryzyka. Wójt lub upoważnieni pracownicy określają
akceptowalny poziom ryzyka.
4. Wobec zidentyfikowanych ryzyk
określa się rodzaj możliwych reakcji (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie
się, działanie). Wójt lub upoważnieni pracownicy określają działania, które
należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowalnego poziomu.
§ 14. 1. Skuteczne czynności kontrolne powinny być:
1) na czas (wykrycie powinno pozwalać na wczesną
korektę odchyleń)
2) oszczędne (powinny dawać zapewnienie
osiągnięcia oczekiwanych wyników z uwzględnieniem kosztów),
3) dobrze umiejscowione (punkty kontrole winny
być tam gdzie pomiary pozwolą wykryć odchylenia od celów),
4) odpowiednie (muszą rzetelnie odzwierciedlać
wydarzenia, do pomiaru których zostały zaprojektowane),
5) spójne z odpowiedzialnością (ustanawiają
odpowiedzialność za wyniki).
§ 15. 1. Informacja
i komunikacja obejmuje zidentyfikowanie, zebranie i przekazanie istotnych
zewnętrznych lub wewnętrznych informacji w odpowiednim czasie i we
właściwy sposób.
2. Informacja powinna być
odpowiednia, na czas, aktualna, dokładna i dostępna.
3. Przekazywanie informacji (komunikacja)
w gminie umożliwia wykonywanie obowiązków związanych ze sprawozdawczością
finansową, operacjami i zgodnością.
§ 16. 1. Monitoring to proces oceny
działania systemu kontroli zarządczej w określonym czasie.
2. Wójt w ramach wykonywania
bieżących obowiązków monitoruje skuteczność kontroli zarządczej i jej
poszczególnych elementów.
3. Do bieżącej oceny funkcjonowania
kontroli zarządczej zobowiązani są również pracownicy pełniący funkcje
kierownicze, którzy co najmniej raz w roku przeprowadzają samoocenę
systemu kontroli zarządczej i jej wyniki dokumentują.
§ 17. Kontrola finansowa, jako część systemu kontroli zarządczej, obejmuje:
1) zapewnienie przestrzegania procedur kontroli
oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych
i dokonywania wydatków,
2) badanie i porównanie stanu faktycznego
ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych,
udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
3) prowadzenie gospodarki finansowej oraz
stosowanie procedur kontroli, o których mowa w pkt 1.
§ 18. Wykonanie
zarządzenia powierza się sekretarzowi gminy.
§ 19. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wójt Gminy Rozprza /-/ Janusz Jędrzejczyk
|
Opublikował: Dorota Grzejdziak-Cichosz (6 lutego 2012, 15:31:35)
Ostatnia zmiana: brak zmian Liczba odsłon: 447 |
|