W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij
Strona główna  >  Uchwały  >  Rada Gminy Rozprza  >  2007
2014  |  2013  |  2012  |  2011  |  2010  |  2009  |  2008  |  2007  |  2006  |  2005  |  2004  |  2003  |  2002


Uchwała nr VII/27/07
Rady Gminy Rozprza
z dnia 30 maja 2007

w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Rozprza oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. oraz art.) 179-184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.)


Rada Gminy w Rozprzy uchwala, co następuje:

§ 1 Projekt budżetu przygotowuje Wójt Gminy Rozprza.

§ 2  W pracach podczas sporządzania projektu budżetu Gminy biorą udział: Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy kierownicy referatów i samodzielni pracownicy, którzy merytorycznie odpowiadają za określony obszar działalności komunalnej, dyrektorzy i kierownicy jednostek budżetowych, dyrektorzy zakładów budżetowych, dyrektorzy instytucji kultury, organy jednostek pomocniczych gminy.

§ 3 Ustala się następujące zasady, tryb i terminy prac nad projektem uchwały budżetowej:
W celu opracowania projektu uchwały budżetowej Wójt Gminy w terminie do dnia 15 września przesyła informacje do poszczególnych gminnych jednostek organizacyjnych, w tym: instytucji kultury, oraz referatów (samodzielnych stanowisk pracy) Urzędu Gminy, dotyczące opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy wraz z zasadami planowania wydatków budżetowych.

Wójt Gminy zobowiązuje dyrektorów i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, w tym dyrektorów instytucji kultury, oraz kierowników referatów (samodzielnych stanowisk pracy) Urzędu Gminy do opracowania wycinkowych materiałów planistycznych.
Radni i Komisje Rady mogą składać Wójtowi Gminy propozycje ujęcia ewentualnych zadań w budżecie do 30 września poprzedzającego rok budżetowy.
Sołtysi oraz Zarząd Osiedla Niechcice, po zaakceptowaniu wniosków przez zebranie wiejskie lub ogólne mieszkańców mogą składać Wójtowi Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
Wnioski i propozycje o których mowa w § 3 pkt. 3 i 4 złożone w terminie późniejszym nie będą uwzględnione w projekcie budżetu.
Wnioski i propozycje o których mowa w § 3 pkt. 3 i 4 przekazywane są niezwłocznie do poszczególnych referatów i stanowisk merytorycznych w celu zweryfikowania zasadności i możliwości ich realizacji.
Wnioski w sprawie udzielenia dotacji na realizację zadań własnych gminy innych niż określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie pochodzące od podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku powinny być złożone do Wójta Gminy w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy i przekazane niezwłocznie do poszczególnych referatów merytorycznych w celu zweryfikowania zasadności ich przyznania.
Tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji, o których mowa w § 3 pkt 7 określa odrębna uchwała Rady Gminy.

§ 4 Dyrektorzy i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, w tym instytucji kultury oraz kierownicy referatów i samodzielni pracownicy Urzędu Gminy przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 20 października poprzedzającego rok budżetowy: propozycje planów rzeczowo - finansowych zadań, propozycje projektów planów finansowych.

§ 5 1. Propozycje planów, o których mowa w § 4 pkt.1, opracowywane są na podstawie założeń polityki gospodarczej, społecznej oraz inwestycyjnej i sporządzane są w następujących obszarach działalności komunalnej:
zadania inwestycyjne – załącznik nr I zadania remontowe - załącznik nr II wydatki bieżące - załącznik nr III
2. Propozycje projektów, o których mowa w § 4 pkt.1, opracowywane są na podstawie:
1) założeń przyjętych do projektu budżetu Państwa na przyszły rok, 2) przewidywanego wykonania budżetu Gminy za rok bieżący, 3) obowiązujących stawek podatkowych, opłat i cen z uwzględnieniem ich przewidywanych zmian w nowym roku budżetowym, 4) planowanych wydatków inwestycyjnych, 5) planowanych zadań realizowanych wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, 6) przewidywanego stanu zatrudnienia, 7) przewidywanych zmian wynagrodzeń.

§ 6 Propozycje projektów, o których mowa w § 4 pkt.2, powinny zawierać szczegółową kalkulację dochodów i wydatków powiązanych z planem rzeczowym zadań, i powinny być przedłożone według wzorów określonych w załącznikach: załącznik nr 1 – plan dochodów i wydatków jednostki budżetowej, załącznik nr 2 – plan finansowy zakładu budżetowego, załącznik nr 3 – plan finansowy rachunku dochodów własnych, załącznik nr 4 – plan finansowy Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej, załącznik nr 5 – plan finansowy przychodów i kosztów instytucji kultury.

§ 7 Na podstawie otrzymanych materiałów jak również skalkulowanych dochodów własnych budżetu gminy, dotacji i subwencji, Skarbnik Gminy w terminie do 31 października dokonuje analizy i weryfikacji zgłoszonych materiałów planistycznych oraz rewizji szacunków wielkości finansowych złożonych w planach jednostek i opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.

§ 8 Zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków Skarbnik Gminy przedkłada Wójtowi w celu ich analizy.

§ 9 W oparciu o przedłożone materiały Wójt Gminy opracowuje projekt uchwały wraz z objaśnieniami, prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne oraz informację o stanie mienia komunalnego i przedkłada go Radzie Gminy w Rozprzy oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi, najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 10 1. Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła radnym Gminy Rozprza projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, informację o stanie mienia komunalnego oraz prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne. 2. Stałe Komisje Rady Gminy z wyjątkiem Komisji, o której mowa w ust. 4, opiniują projekt uchwały budżetowej i przesyłają swoją opinię i wnioski na piśmie niezwłocznie przewodniczącemu Komisji Finansów nie później niż do 30 listopada. 3. Komisje proponujące wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązane są do wskazania źródła jego pokrycia. 4. Komisja Finansów Rady Gminy w terminie do 7 grudnia po zapoznaniu się z opiniami i wnioskami, o których mowa w ust. 2 przedstawia na piśmie swoją opinię i wnioski o projekcie uchwały budżetowej Wójtowi Gminy.

§ 11 Wójt Gminy po zapoznaniu się z opiniami i wnioskami, o których mowa w § 10 może dokonać autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej a stanowisko swoje przedkłada na sesji budżetowej.

§ 12 Przewodniczący Rady Gminy zwołuje sesję budżetową w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu przed końcem roku a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

§ 13 Projekt budżetu składa się z projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz tabelarycznych zestawień powiązanych z zapisami uchwały i określa: prognozowane dochody Gminy Rozprza w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji dochodów; prognozowane wydatki Gminy Rozprza w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji wydatków; źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu gminy, przychody i rozchody budżetu gminy; wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów; wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej; wykaz zadań inwestycyjnych rocznych i dwuletnich, plany przychodów i wydatków dochodów własnych jednostek budżetowych; plan przychodów i wydatków funduszy celowych; limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek na: pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu gminy, finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy, spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek, zakres i kwoty dotacji przedmiotowych; dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami; dotacje inne przekazywane na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego; dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego; plan dochodów na dany rok związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i będących dochodem budżetu państwa; upoważnienie dla Wójta Gminy do zaciągania zobowiązań: na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi oraz na zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich zawartych między radą ministrów a samorządem województwa, z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania gminy a termin zapłaty upływa w roku następnym.
Projekt uchwały budżetowej może zawierać: upoważnienie dla Wójta Gminy do zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy, upoważnienie dla Wójta Gminy do dokonywania zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień między działami. upoważnienie dla Wójta Gminy do dokonywania przeniesień planu wydatków pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi w ramach działu, które nie spowodują całkowitego odstąpienia od finansowania w danym roku budżetowym zadania inwestycyjnego oraz nie spowodują utworzenia nowego zadania inwestycyjnego. W projekcie uchwały budżetowej określa się dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W projekcie uchwały budżetowej ustala się rezerwę ogólną w wysokości do 1% wydatków budżetu gminy. Mogą być tworzone rezerwy celowe do wysokości określonej w ustawie o finansach publicznych.

§ 14 Do projektu uchwały budżetowej Wójt dołącza objaśnienia zawierające:
szczegółowe omówienie dochodów według źródeł, 2) uzasadnienie ponoszenia poszczególnych rodzajów wydatków, w tym dotacji o charakterze podmiotowym i przedmiotowym oraz dotacji celowych, 3) omówienie zasad ustalania wszelkiego rodzaju wielkości w sposób szacunkowy, zarówno dotyczących dochodów jak i wydatków, 4) omówienie zadań inwestycyjnych ze wskazaniem w szczególności: a) nazwy inwestycji, b) źródła finansowania, w tym zaangażowania środków własnych gminy, c) stopnia zaawansowania robót w latach ubiegłych, ogólnego kosztu inwestycji. 5) procentową strukturę dochodów i wydatków i porównanie struktury projektu budżetu ze strukturą przewidywanego wykonania budżetu za rok bieżący.

§ 15 Do projektu uchwały budżetowej Wójt dołącza prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne oraz informację o stanie mienia komunalnego. Projekt prognozy łącznej kwoty długu sporządza Skarbnik Gminy i przedkłada ją do analizy Wójtowi Gminy. Informację ostanie mienia komunalnego opracowuje Skarbnik Gminy na podstawie danych opracowanych przez samodzielne stanowisko ds. komunalnych oraz danych otrzymanych od dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych , którym przekazano w zarząd składniki mienia komunalnego Gminy.
Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:
dane dotyczące przysługujących gminie praw własności, dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu, dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji, dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania, inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

§ 16 Uchwalenie uchwały budżetowej winno poprzedzać: przedstawienie projektu uchwały budżetowej na sesji Rady Gminy, odczytanie opinii komisji stałych, odczytanie ostatecznej opinii Komisji Finansów, przedstawienie stanowiska Wójta w sprawie ostatecznej opinii Komisji Finansów, odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, dyskusja nad projektem uchwały budżetowej, głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

§ 17 Traci moc Uchwała Nr V/32/00 Rady Gminy w Rozprzy z dnia 30 sierpnia 2000 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

§ 18 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń.

Przewodniczący Rady Gminy
Tomasz Odrzywół

Załączniki:
zał nr I.doc (38kB) plik
zał nr II.doc (36kB) plik
zał nr III.doc (32kB) plik
Załącznik nr 1.doc (140kB) plik
Załącznik nr 2.doc (137kB) plik
zał nr I.doc (38kB) plik
Załącznik nr 4.doc (78kB) plik
Załącznik nr 5.doc (78kB) plik



Opublikował: Jan Adminowicz (24 kwietnia 2008, 12:14:52)

Ostatnia zmiana: Jan Adminowicz (30 kwietnia 2008, 15:12:37)
Zmieniono: Tomasz Odrzywół

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1564

wersja do zapisu wersja do druku