W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij
Strona główna  >  Uchwały


Uchwała nr XXXIX/49/10
Rady Gminy w Rozprzy
z dnia 25 sierpnia 2010

w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadający jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675) oraz art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240; z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 123, poz. 835)



Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Uchwała określa szczegółowe zasady i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadający jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym, zwanych dalej „wierzytelnościami”, przysługujących od dłużników oraz wskazuje organy do tego uprawnione.
2. Uchwały nie stosuje się do należności cywilnoprawnych powstałych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami.
§ 2. 1. Wierzytelność może zostać umorzona w całości lub w części, jeżeli:
1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł; 2) osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
 
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne; 4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji.
2. Wierzytelność może być umorzona w całości lub części mimo braku okoliczności wymienionych w ust.1, jeśli przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykaże, że za umorzeniem przemawia ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
3. Umorzenie wierzytelności z przyczyn, o których mowa w ust. 2 może nastąpić wówczas, gdy odroczenie terminu lub rozłożenie wierzytelności na raty nie zapewnia spłaty tej wierzytelności.
4. Umorzenie wierzytelności, za którą odpowiada więcej niż jeden dłużnik, może nastąpić gdy okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.
5. Umorzenie wierzytelności głównej pociąga za sobą umorzenie należności ubocznych. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności głównej, w odpowiednim stosunku do tej należności podlegają umorzeniu należności uboczne.
§ 3. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym wójt lub kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, na wniosek dłużnika może odroczyć termin zapłaty całości lub części wierzytelności lub rozłożyć płatność w całości lub w części na raty, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes gminy Rozprza.
2. Udzielanie ulg oraz umarzanie wierzytelności, o których mowa w niniejszej uchwale następuje na podstawie umowy.
3. Od wierzytelności, której termin zapłaty odroczono lub którą rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres od podpisania umowy do upływu terminu zapłaty określonego w umowie.
4. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości rat ustalonych w umowie, pozostała do spłaty wierzytelność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami obliczonymi od pierwotnych terminów płatności.
5. Przed umorzeniem należności, odroczeniem płatności, rozłożeniem na raty, należy przeprowadzić wszechstronne postępowanie wyjaśniające i podjąć próby ściągnięcia należności.
6. Umowa o udzieleniu ulg w spłacaniu wierzytelności może zostać rozwiązana, jeżeli wyjdzie na jaw, że dowody na podstawie których udzielono ulg, okazały się fałszywe, albo że dłużnik wprowadził w błąd, co do okoliczności, które stanowiły podstawę zastosowania ulgi. W takim przypadku wierzytelność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami obliczonymi od pierwotnych terminów płatności.
§ 4. Kierownicy jednostek organizacyjnych przedstawiają Wójtowi sprawozdanie roczne do 31 stycznia następnego roku za rok poprzedni, dotyczące zakresu umorzonych należności oraz udzielonych ulg w trybie określonym w niniejszej uchwale.
§ 5. 1. W stosunku do dłużników będących przedsiębiorcami, stosowanie umorzeń, odraczanie lub rozkładanie na raty spłaty należności stanowiących pomoc publiczną, odbywać się będzie w ramach pomocy de minimis z uwzględnieniem warunków określonych w Rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. U WE 379 z 28.12.2006 r.).
2. Ulg, o których mowa w ust. 1 udziela się gdy wartość pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis dla jednego przedsiębiorcy otrzymanej przez niego w okresie bieżącego roku kalendarzowego oraz dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych nie przekracza kwoty stanowiącej 200 tys. euro.
3. Dłużnik prowadzący działalność gospodarczą korzystający z pomocy zobowiązany jest do złożenia wraz z wnioskiem:
1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, bądź oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy, 2) oświadczenia o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis lub oświadczenia, że takiej pomocy nie otrzymał,
 
3) oświadczenia, że nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt. 9-11 wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw. (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004 r.).
4. Dłużnik korzystający z pomocy de minimis w ramach niniejszej uchwały jest zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie - na wniosek organu udzielającego pomocy – dodatkowych dokumentów lub informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego udzielenia.
5. W przypadku, kiedy udzielenie ulgi stanowiące pomoc de minimis nie jest możliwe z uwagi na przekroczenie pułapu dopuszczonej pomocy de minimis lub z uwagi na niedopełnienie obowiązków określonych w ust. 3 i 4, wniosek dłużnika o ulgi pozostaje bez rozpatrzenia.
§ 6. Traci moc uchwała Nr IX/41/06 Rady Gminy w Rozprzy z dnia 27 września 2006 roku w sprawie szczegółowości zasad trybu umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy ordynacja podatkowa oraz udzielania ulg w spłacaniu tych należności a także wskazania organów do tego uprawnionych.
§ 7. Wykonywanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rozprza.
§ 8. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego oraz wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
                                                                                             Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                                      /-/ Tomasz Odrzywół



Opublikował: Anna Kleska (2 września 2010, 14:43:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1777

wersja do zapisu wersja do druku