Uchwała nr XXXIX/49/10 Rady Gminy w Rozprzy z dnia 25 sierpnia 2010 w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadający jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675) oraz art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240; z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 123, poz. 835)
Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Uchwała określa
szczegółowe zasady i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz
rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny
przypadający jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym,
zwanych dalej „wierzytelnościami”, przysługujących od dłużników oraz wskazuje
organy do tego uprawnione.
2. Uchwały nie stosuje się do należności cywilnoprawnych
powstałych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji
rządowej oraz innych zadań zleconych gminie ustawami.
§ 2. 1. Wierzytelność może
zostać umorzona w całości lub w części, jeżeli:
1)
osoba fizyczna - zmarła, nie
pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający
egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty
codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty
6 000 zł;
2)
osoba prawna - została wykreślona
z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku,
z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność
z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3)
zachodzi uzasadnione
przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty
wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub
postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4)
jednostka organizacyjna
nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji.
2. Wierzytelność może być umorzona w całości lub
części mimo braku okoliczności wymienionych w ust.1, jeśli przeprowadzone
postępowanie wyjaśniające wykaże, że za umorzeniem przemawia ważny interes
dłużnika lub interes publiczny.
3. Umorzenie wierzytelności z przyczyn, o których
mowa w ust. 2 może nastąpić wówczas, gdy odroczenie terminu lub
rozłożenie wierzytelności na raty nie zapewnia spłaty tej wierzytelności.
4. Umorzenie wierzytelności, za którą odpowiada więcej
niż jeden dłużnik, może nastąpić gdy okoliczności uzasadniające umorzenie
zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.
5. Umorzenie wierzytelności głównej pociąga za sobą
umorzenie należności ubocznych. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności
głównej, w odpowiednim stosunku do tej należności podlegają umorzeniu
należności uboczne.
§ 3. 1. W przypadkach
uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym wójt lub
kierownik gminnej jednostki organizacyjnej, na wniosek dłużnika może odroczyć
termin zapłaty całości lub części wierzytelności lub rozłożyć płatność
w całości lub w części na raty, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze
dłużnika oraz uzasadniony interes gminy Rozprza.
2. Udzielanie ulg oraz umarzanie wierzytelności,
o których mowa w niniejszej uchwale następuje na podstawie umowy.
3. Od wierzytelności, której termin zapłaty odroczono
lub którą rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za zwłokę za okres od
podpisania umowy do upływu terminu zapłaty określonego w umowie.
4. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo
w pełnej wysokości rat ustalonych w umowie, pozostała do spłaty
wierzytelność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami
obliczonymi od pierwotnych terminów płatności.
5. Przed umorzeniem należności, odroczeniem płatności,
rozłożeniem na raty, należy przeprowadzić wszechstronne postępowanie
wyjaśniające i podjąć próby ściągnięcia należności.
6. Umowa o udzieleniu ulg w spłacaniu
wierzytelności może zostać rozwiązana, jeżeli wyjdzie na jaw, że dowody na
podstawie których udzielono ulg, okazały się fałszywe, albo że dłużnik
wprowadził w błąd, co do okoliczności, które stanowiły podstawę
zastosowania ulgi. W takim przypadku wierzytelność staje się natychmiast
wymagalna wraz z należnymi odsetkami obliczonymi od pierwotnych terminów
płatności.
§ 4. Kierownicy jednostek organizacyjnych
przedstawiają Wójtowi sprawozdanie roczne do 31 stycznia następnego roku za rok
poprzedni, dotyczące zakresu umorzonych należności oraz udzielonych ulg
w trybie określonym w niniejszej uchwale.
§ 5. 1. W stosunku do
dłużników będących przedsiębiorcami, stosowanie umorzeń, odraczanie lub
rozkładanie na raty spłaty należności stanowiących pomoc publiczną, odbywać się
będzie w ramach pomocy de minimis z uwzględnieniem warunków
określonych w Rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15
grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do
pomocy de minimis (Dz. U WE 379 z 28.12.2006 r.).
2. Ulg, o których mowa w ust. 1 udziela
się gdy wartość pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis
dla jednego przedsiębiorcy otrzymanej przez niego w okresie bieżącego roku
kalendarzowego oraz dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych nie przekracza
kwoty stanowiącej 200 tys. euro.
3. Dłużnik prowadzący działalność gospodarczą
korzystający z pomocy zobowiązany jest do złożenia wraz z wnioskiem:
1)
wszystkich zaświadczeń
o pomocy de minimis jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się
o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenia
o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, bądź
oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy,
2)
oświadczenia o wielkości
i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych
samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma
być przeznaczona pomoc de minimis lub oświadczenia, że takiej pomocy nie
otrzymał,
3)
oświadczenia, że nie znajduje
się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt. 9-11
wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania
i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw. (Dz. Urz. UE C 244
z 01.10.2004 r.).
4. Dłużnik korzystający z pomocy de minimis
w ramach niniejszej uchwały jest zobowiązany do przedłożenia
w żądanym terminie - na wniosek organu udzielającego pomocy – dodatkowych
dokumentów lub informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego
udzielenia.
5. W przypadku, kiedy udzielenie ulgi stanowiące
pomoc de minimis nie jest możliwe z uwagi na przekroczenie pułapu
dopuszczonej pomocy de minimis lub z uwagi na niedopełnienie obowiązków
określonych w ust. 3 i 4, wniosek dłużnika o ulgi pozostaje bez
rozpatrzenia.
§ 6. Traci moc uchwała Nr IX/41/06 Rady Gminy
w Rozprzy z dnia 27 września 2006 roku w sprawie szczegółowości
zasad trybu umarzania wierzytelności z tytułu należności pieniężnych, do
których nie stosuje się przepisów ustawy ordynacja podatkowa oraz udzielania
ulg w spłacaniu tych należności a także wskazania organów do tego
uprawnionych.
§ 7. Wykonywanie uchwały powierza się Wójtowi
Gminy Rozprza.
§ 8. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Województwa Łódzkiego oraz wywieszeniu na tablicy ogłoszeń
w Urzędzie Gminy.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14
dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.
Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Tomasz Odrzywół
|